Zelf-compassie is mindful en vriendelijkheid omgaan met onze emoties bij het zien of ervaren van lijden, je eigen of dat van een ander. Mindfulness richt zich op de ervaring in het hier en nu. Zelf-compassie richt op degene die ervaart: jijzelf. Mindfulness zegt: ‘Stel je open voor je lijden, ervaar de ruimte eromheen, en het zal veranderen.’ Zelf-compassie voegt hier aan toe: ‘Wees vriendelijk naar jezelf te midden van het lijden, en het zal veranderen.’ Mindfulness vraagt: ‘Wat ervaar ik van moment to moment?,’ zelf-compassie vraagt: ‘Wat heb ik nodig?’

Ik had nooit gedacht dat vriendelijker voor mezelf zijn als iets niet lukte of als ik iets niet durfde me juist de moed gaf om door te zetten.

Zelf-compassie, kan ik dat ook leren?

Iedereen kan zelfcompassie leren. Ook als je in je jeugd weinig genegenheid ervaarde. Of als je het nu moeilijk of ‘zwak’ vindt om aardig voor jezelf te zijn. Zelf-compassie is eigenlijk een moedige mentale houding. Je gaat op een wijze manier om met wat niet goed voor je is. Zoals met de pijn die je jezelf – al is het onbewust – aandoet door zelfkritiek, isolatie en piekeren.
Zelf-compassie biedt emotionele veerkracht, door jezelf je tekortkomingen te laten toestaan. Zodat je jezelf kunt vergeven dat je zo menselijk bent, en net al iedereen imperfect, onderhevig aan tegenslagen en lijden. En zodat je jezelf en anderen met zorgzaamheid en respect kunt behandelen.

Ik zorg nu veel beter voor mezelf. Ik rust wanneer het nodig is, zorg goed voor mijn lichaam én voor mijn mentale welzijn.

Mindful Self-Compassion (MSC)

De Mindful Self-Compassion (MSC)-training is een zachte en steunende zoektocht naar het vriendelijke en zorgzame in jezelf. Compassie werkt verzachtend en steunend en zorgt dat je jezelf open kunt stellen voor moeilijke emoties die je onbewust vasthoudt. Vaak al vele jaren. Daarom zou het kunnen dat tijdens de training moeilijke emoties aan de oppervlakte komen, juist wanneer je jezelf ontwikkelt en groeit in je vermogen om hen tegemoet te treden en te helen. De trainers creëren tijdens de training een veilige, steunende omgeving. Die gaat uit van vertrouwelijkheid, het nemen van individuele verantwoordelijkheid en het gezamenlijk commitment van trainers en groep om compassie voor elkaar en voor jezelf te ontwikkelen.

Zelf-compassie: bewezen effectief

De training werd ontwikkeld door Kirstin Neff en Christopher Germer vanuit het Center for Mindful Self-Compassion. Onderzoek naar de effectiviteit laat zien dat training emotioneel welzijn bevordert, angst en depressie vermindert en goede, gezonde gewoontes en relaties helpt ondersteunen.

Programma

Je doorloop het programma in 8 dagdelen in weken onder leiding van twee trainers. Programma onderdelen zijn onder andere: meditatie, korte uitleg, ervaringsoefeningen en groepsbespreking.

Ik merk nu sneller op wanneer ik streng ben voor mezelf. Ik kan dan vaker zachter naar mezelf zijn op zo’n moment en accepteren dat ik het moeilijk heb. Dat maakt het leven een stuk lichter.

Zelf-compassie: dit leer je

  • mindfulness- en zelfcompassie-oefeningen in het dagelijks leven toepassen.
  • Jezelf meer ondersteunend en minder zelfkritisch motiveren.
  • Moeilijke emoties met meer acceptatie en vriendelijkheid benaderen.
  • Gevoelens van mislukken en ontoereikendheid kunnen erkennen en beantwoorden.
  • Moeilijke relaties (oude en nieuwe) kunnen omvormen en herwaarderen.
  • Meer genieten en zelfwaardering cultiveren.

Voor wie

Dit programma is bedoeld voor iedereen die zijn eigen beste vriend(in) wil worden en anderen met meer compassie tegemoet wil treden. Meditatie-ervaring is geen voorwaarde voor deelname. Iedereen is welkom.

Data en locatie

De volgende mindful zelf-compassie training zal in het voorjaar van 2020 in Zeist worden gegeven in samenwerking met psycholoog Carolien Wentink. Wil je op de hoogte gehouden worden van data, locatie en kosten, laat me dat dan weten via het contactformulier.