Mindfulness (oplettendheid) is JE HERINNEREN naar het huidige moment terug te keren.

Mindfulness is een praktische vaardigheidstraining die geschikt is voor vrijwel iedereen. Het vermogen tot opmerkzaam zijn, is goed te trainen. Je leert om met meer aandacht aanwezig te zijn in het hier en nu en je volledig bewust te zijn van de huidige ervaring. In de bijeenkomsten doe je oefeningen waardoor je inzicht krijgt in de manier waarop je met jezelf omgaat. Je leert je emoties te beheersen en afstand te nemen van je negatieve gedachten. Je krijgt inzicht in de manier waarop je met jezelf omgaat en je ontwikkelt meer mildheid naar jezelf en anderen. Gaandeweg ontwikkel je het vermogen om minder vaak op de automatische piloot op negatieve en positieve ervaringen te reageren – bijvoorbeeld met boosheid of innerlijke stress als het tegenzit. Of met overmatig of gedachteloos consumeren van wat fijn of lekker is. Zo kun je vaker bewuste keuzes maken in de manier waarop je reageert.

Mindfulness is niet je afkeren van de wereld en je hoofd leegmaken. Het gaat juist over vol in het leven staan, alles bewust meemaken, de leuke en de minder leuke dingen.

Je krijgt inzichten om anders om gaan met (oude) gedachtepatronen die niet (meer) behulpzaam zijn. Hierdoor leer je bijvoorbeeld ook om beter je eigen grenzen te bewaken. Je bent je sneller bewust van stressprikkels en leert manieren om je ontspanningsrespons in te zetten bij stress. Je geest wordt rustiger en je kunt je beter concentreren. Je kunt makkelijker omgaan met de tegenslagen van het leven en meer genieten van wat er is. Je ontwikkelt meer mildheid naar jezelf en anderen en een gevoel van dankbaarheid voor de rijkheid van ons leven.

“Moeilijke emoties drukte ik altijd zo snel mogelijk weg door altijd bezig te zijn, hard te werken. Ik was uiteindelijk doodop. Nu hoeft dat niet meer. Ik ervaar meer gemak, meer rust. Kan genieten van niets doen.” – Thijs

De onderwerpen van de 8 sessies van de training zijn:

  • Herkennen van automatische reacties
  • Onderzoeken van obstakels
  • Bewustwording en respecteren van grenzen
  • Stress leren herkennen
  • De juiste keuzes leren maken
  • Inzien dat gedachten geen feiten zijn
  • Mindfulness in je dagelijkse leven integreren
  • Succesvol blijven toepassen van wat je hebt geleerd

Mindfulness is bewezen effectief

Mindfulness is bewezen effectief bij stress en allerlei stress-gerelateerde klachten als piekeren, perfectionisme, gejaagdheid of onzekerheid. Het verbetert de kwaliteit van leven. De effectiviteit van de 8-weekse mindfulnesstraining is wetenschappelijk bewezen. Jon Kabat-Zinn heeft meer dan 30 jaar geleden deze Mindfulness Based Stress Reduction training (MBSR) ontwikkeld voor patiënten met chronische pijn, angst of ziekte en patiënten die uitbehandeld waren. Inmiddels wordt mindfulness in vele zorginstellingen over de hele wereld aangeboden als aanvulling op de reguliere behandeling bij psychische problematieken, kanker, obesitas, vruchtbaarheidsproblemen, zwangerschap en bevalling, rouwverwerking en ga zo maar door. En ook mensen die geen klachten hebben maar bewuster in het leven willen staan kiezen steeds vaker voor een mindfulnesstraining. Onderzoek laat zien dat mensen die een mindfulnesstraining doorlopen een hogere kwaliteit van leven ervaren, alsmede positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Mindfulness verandert bovendien de manier waarop iemand naar zichzelf, de pieken en dalen van het leven en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Mindfulness leert je levenskunst!
Lees meer over onderzoeksresultaten

“Ik zei altijd dat ik van lekker eten houd, maar eigenlijk proefde ik niets. Ik at gedachteloos en daardoor soms ook te veel. Nu ik bewust eet en proef, geniet ik pas echt en heb ik sneller het gevoel dat het genoeg is.” – Wilma

Mindfulness leer je door oefening

Mindfulness is een praktische training die je een vaardigheid aanleert. Je leert je aandacht te richten door steeds maar weer te oefenen. Door de herhaling van de oefeningen ontwikkel je je meditatievaardigheid. Acht weken lang volg je één keer per week 2,5 uur plus één hele dag een training in een groep van zes tot maximaal twaalf deelnemers. Op de andere dagen van de week oefen je thuis en heb je wat huiswerkopdrachten. Dat kost circa één uur per dag.

Tijdens de trainingssessies doe je oefeningen en krijg je uitleg over de thema’s en werkzame principes van mindfulness. We bespreken in de groep je ervaringen tijdens het oefenen. De manier van bevragen helpt je bij het scherp leren observeren van je ervaring. Daardoor vergroot je je opmerkzaamheid en kunnen er persoonlijke inzichten ontstaan. En je leert ook van de ervaringen van anderen. Uit onderzoek blijkt dat deze manier van trainen en de tijdsduur ervan  blijvende effecten oplevert.

“Ik merkte op hoe veeleisend ik was, echt perfectionistisch. Ik ben veel liever geworden voor mezelf…” – Marieke

De mindfulnessoefeningen bestaan uit liggende en zittende meditaties en oefeningen waarbij je beweegt in aandacht (op yoga gebaseerd). We bespreken alle oefeningen na. Je ontwikkelt namelijk alleen inzicht over hoe je in het dagelijkse leven met je ervaringen omgaat als je bewust stilstaat bij wat goed gaat en waar je obstakels bij ervaart. Gaandeweg leer je een nieuwe manier van omgaan met oude gedrags- en reactiepatronen.

Je bent uiteraard niet verplicht om je ervaringen in de groep te delen. We spreken altijd met elkaar af dat wat in de groep besproken wordt, vertrouwelijk is.

“Ik dacht altijd dat mindfulness heel zweverig is. Maar het heeft er juist voor gezorgd dat ik nu met beide benen in de realiteit sta. Op elk moment, elke dag.” – Gerard

Iedere sessie heeft een eigen thema, zoals: de automatische piloot herkennen, een andere basishouding, stress en stressreacties bewust beantwoorden en communicatie met aandacht. En je kijkt ook naar hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, ook na afloop.

Voor wie is mindfulness geschikt?

Dit programma is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren.

“Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,” –  Jon Kabat-Zinn.

Bij twijfel kun je altijd even overleggen.

Ga naar trainingsdata en inschrijfformulier

Dagelijks oefenen

Voor het volgen van de training is het van belang dat je dagelijks kunt oefenen. De dagelijkse oefening kun je vergelijken met leren pianospelen. Oefening baart kunst. Zie het als een dagelijkse mentale conditietraining. Hoe vaker je traint en hoe groter de regelmaat, hoe sneller je de conditie van je geest opbouwt en blijvend positief beïnvloedt. Na de 8-weekse training kunt je je conditie al met slechts 10-20 minuten formele meditatie per dag onderhouden. Meer mag altijd!

“Als ik het te druk heb, betekent dit dat ik meer moet mediteren.” – Mahatma Ghandi

Intake vooraf

Als je je opgeeft voor een mindfulnesstraining door middel van het inschrijvingsformulier, ontvang je een uitnodiging voor een (telefonisch of persoonlijk) kennismakingsgesprek. In dit gesprek is alle ruimte voor vragen. Ook bespreken we de wederzijdse verwachtingen en details van de training. Zo wordt duidelijk of de training op dit moment passend voor je is. Daarna beslis je of je meedoet. Na dit contact en ontvangst van het ondertekende deelnamecontract is je inschrijving definitief.

Passen de dagen of tijden niet?

Wil je graag deelnemen aan een training maar kun je niet op de geplande dagen en tijden? Neem dan contact met me op. Ik maak dan een wachtlijst en bij voldoende deelnemers bestaat de mogelijkheid een training te plannen op een andere ochtend, middag of avond.

Liever niet in een groep?

Trainen in een groep heeft zijn voordelen. Zoals ik hierboven al zei, leer je in een groep ook van de ervaringen van anderen. Bovendien ben je niet verplicht om dingen met de groep te delen als je dat niet wilt. Goed om dat mee te nemen in je overweging om een te kiezen voor een groep of een individueel traject.

Vind je het toch prettiger of handiger om een-op-een te werken? Dat kan. De reden voor een individueel traject kan bijvoorbeeld zijn dat jij je gewoon minder op je gemak voelt in een groep. Je vindt het misschien lastig om je te uiten of om jezelf te zijn in een groep. Of er spelen persoonlijke dingen die belangrijk zijn in het proces en die je niet met iedereen wilt delen. Of misschien is het voor jou onmogelijk op een vaste dag en tijd een training te volgen. Een individuele training heeft als voordelen dat er veel aandacht is voor jouw persoonlijke proces en dat we de sessies kunnen inplannen aan de hand van jouw agenda. Daarnaast is het mogelijk om het oefenprogramma af te stemmen op jouw persoonlijke behoeften. Bijvoorbeeld minder stilzitten en meer meditatie in beweging met loopmeditaties en meer lichte yoga-oefeningen.

De individuele training bestaat uit negen sessies van een uur (dit kan na de persoonlijke intake eventueel ook via Skype plaatsvinden als reizen lastig voor je is). Eerst is er een intakegesprek waarin we ook de vervolgafspraken maken en eventueel maatwerk afspreken. Daarna volgen de 8 sessies waarin we een ingekorte oefening doen, de theorie van de 8 themasessies behandelen, je ervaringen met het oefenen bespreken. Je ontvangt hetzelfde cursusmateriaal inclusief digitale geluidsbestanden met de oefeningen als de groepscursisten. De kosten voor de individuele training bedragen 9 maal het coachingstarief van € 90,-, dus € 810,- incl. BTW. Je kunt het individuele traject eventueel nog aanvullen met een stiltedag. Je sluit dan aan bij de stiltedag van een groep die op dat moment de training volgt.

Neem voor meer informatie contact met me op.