Re-Minding Mindfulness _ Mindful Zelfcompassie

Ben je vaak streng voor jezelf?

Ben je bang om te falen?

Vind je eigenlijk dat je niet goed genoeg bent?

Stel je vaak dingen uit die je lastig vindt?

Erger je je aan jezelf als je je slecht of depressief voelt?

Zorg je beter en eerder voor anderen dan voor jezelf?

Vind je het moeilijk om nee te zeggen?

Mindful Zelfcompassie is aandachtig en vriendelijk omgaan met onze eigen imperfectie en onze lastige emoties. Mindfulness richt zich op de ervaring in het hier en nu. Zelfcompassie richt zich op de persoon die lijden ervaart: jijzelf. Mindfulness zegt: ‘Stel je open voor je lijden, ervaar de ruimte eromheen, en het zal veranderen.’ Zelfcompassie voegt hier aan toe: ‘Wees vriendelijk naar jezelf te midden van het lijden, en het zal veranderen.’ Mindfulness vraagt: ‘Wat ervaar ik van moment tot moment?’, zelfcompassie vraagt: ‘Wat heb ik nodig?’

Ik merk nu sneller op wanneer ik streng ben voor mezelf. Ik kan dan vaker zachter naar mezelf zijn op zo’n moment en accepteren dat ik het moeilijk heb. Dat maakt het leven een stuk lichter.

Test je zelfcompassie

Hoe vriendelijk ben jij voor jezelf? In deze korte oefening kun je dat eenvoudig nagaan. Leg pen en papier klaar. Sluit je ogen en luister vervolgens naar de instructies in dit audiofragment:

Re-Minding Mindfulness - Zelfcompassie - Vriendelijkheid voor jezelf

Zelfcompassie, kan ik dat ook leren?

Iedereen kan zelfcompassie leren. Ook als je in je jeugd weinig genegenheid hebt ervaren. Of als je het nu moeilijk of ‘zwak’ vindt om aardig voor jezelf te zijn. Zelfcompassie is eigenlijk een moedige mentale houding. Je gaat op een wijze manier om met wat niet goed voor je is. Zoals met de pijn die je jezelf – al is het onbewust – aandoet door zelfkritiek, isolatie en piekeren. Of door vermijdingsstrategieën als te veel of ongezond eten en drinken, te weinig bewegen, te veel gamen of andere manieren waarop je iets juist te veel of te weinig doet, terwijl je wel beter weet.

Zelfcompassie biedt emotionele veerkracht, door jezelf je tekortkomingen te laten toestaan. Zodat je jezelf kunt vergeven dat je zo menselijk bent, en net als iedereen imperfect en blootgesteld aan tegenslagen en lijden. En zodat je jezelf en anderen met zorgzaamheid en respect kunt behandelen.

Mindful Zelfcompassie

De Mindful Zelfcompassietraining is een zachte en steunende zoektocht naar het vriendelijke en zorgzame in jezelf. Want dat zit van nature al in je, je kunt het weer wakker kussen! Compassie verzacht en steunt je en zorgt dat je jezelf open kunt stellen voor moeilijke emoties die je onbewust vasthoudt. Vaak al vele jaren. Daarom zou het kunnen dat tijdens de training moeilijke emoties aan de oppervlakte komen, juist wanneer je jezelf ontwikkelt en groeit in je vermogen om ze tegemoet te treden en te helen. De trainers creëren tijdens de training een veilige, ondersteunende omgeving. Die gaat uit van vertrouwelijkheid, het nemen van individuele verantwoordelijkheid en het gezamenlijk commitment van trainers en groep om compassie voor elkaar en voor jezelf te ontwikkelen.

Re-Minding Mindfulness - Zelfcompassie - Omarm je imperfectie

Ik zorg nu veel beter voor mezelf. Ik rust wanneer het nodig is, zorg goed voor mijn lichaam én voor mijn mentale welzijn.

Bewezen effectief programma

De training werd ontwikkeld door Kirstin Neff en Christopher Germer. Onderzoek naar de effectiviteit toont aan dat training emotioneel welzijn bevordert, angst en depressie vermindert en goede, gezonde gewoontes en relaties helpt ondersteunen.

Programma

Ik had nooit gedacht dat vriendelijker voor mezelf zijn als iets niet lukt, of als ik iets niet durf, me juist de moed geeft om door te zetten. Ik doe en durf nu veel meer!

Je doorloopt het wetenschappelijk onderbouwde Mindful Zelfcompassie programma in 9 dagdelen van circa 3 uur gedurende 8 weken onder leiding van twee trainers, Harriët Messing (Coach/trainer) en Carolien Wentink (Psycholoog NIP). Programmaonderdelen zijn onder andere: ervaringsoefeningen, korte blokjes uitleg en achtergrondinformatie, meditatie, besprekingen in kleine groepjes en plenaire besprekingen. Je oefent thuis met wat je hebt geleerd.

Re-Minding Mindfulness - Zelfcompassie - Zelfzorg

Dit leert zelfcompassie je

  • Mindfulness- en zelfcompassie-oefeningen in het dagelijks leven toepassen.
  • Jezelf meer ondersteunend en minder zelfkritisch motiveren.
  • Moeilijke emoties met meer acceptatie en vriendelijkheid benaderen.
  • Gevoelens van mislukken en ontoereikendheid kunnen erkennen en er vriendelijk mee omgaan.
  • Moeilijke relaties (oude en nieuwe) kunnen transformeren en herwaarderen.
  • Meer genieten, meer dankbaarheid.
  • Je zelfwaardering cultiveren.

Voor wie

Het Mindful zelfcompassie programma is bedoeld voor iedereen die zijn eigen beste vriend(in) wil worden en ook anderen met meer compassie tegemoet wil treden. Meditatie-ervaring is geen voorwaarde voor deelname. Iedereen is welkom.

Data, locatie en kosten

Data van de volgende mindful zelfcompassie trainingen:

  • 3, 10, 17, 24 september, 1, 8, 15, 22, (29) oktober, stiltedagdeel van 13.00 – 17.00 uur op 3 (live groep) of 11 (online groep) oktober 2020. De training wordt indien mogelijk binnen de COVID-19 maatregelen van 13.00 – 16.00 uur op donderdagmiddag gegeven in Utrecht of Zeist.
    Als dit door corona dan niet kan, vind de training online van 19.00 – 22.00 uur plaats en is er een extra avond op 29 oktober, omdat de eerste (relatief lange) bijeenkomst dan in twee kortere avonden wordt opgesplitst. Het stiltedagdeel verschuift dan van 3 naar 11 oktober. Je kunt dan meedoen vanaf een rustige plek thuis, waar je niet gestoord kan worden. Wat je dan nodig hebt is een PC (voorkeur), tablet of smartphone met internetverbinding, een stoel waar je prettig in zit en eventueel een bed of een matje voor oefeningen die we liggend doen.

    De kosten voor de training op locatie bedragen € 550,- voor particulieren en ZZP’ers en € 750,- als je werkgever de training betaalt. Dit is inclusief hand-outs, werkboek en geluidsopnamen van de oefeningen waarmee je thuis kunt blijven oefenen.

    De training in kan eventueel ook gevolgd worden als een terugvalpreventietraject GGZ binnen je ziektekostenverzekering. Dan kost de training € 275,- en betaalt de zorgverzekering de rest. Voor meer informatie daarover kun jij of kan je behandelaar contact opnemen met Carolien.

    Als de kosten van de training een probleem voor je zijn, hoeft dat geen belemmering te zijn voor deelname. Geef het aan in het inschrijfformulier bij ‘Opmerkingen’. We zoeken dan graag samen met je naar een oplossing.
  • Wil je sowieso liever online?
    Je kunt deze training ook gewoon thuis en vanuit het hele land online volgen. Ik heb hiermee de afgelopen maanden erg goede ervaringen opgedaan. Deelnemers waren zeer tevreden over de training. De groep gaat zelfs online door met een vervolgprogramma. Online duurt de training 9 weken en vindt plaats op 9 woensdagavonden en een zaterdagmiddag. Er is nog geen startdatum, de training kan steeds van start zodra er weer 12 deelnemers zijn. De training is online ook voordeliger: € 450,-
  • Liever individueel of met je partner?
    Vind je het niet prettig om in een groep te leren of wil je meer tijd nemen dan 8 of 9 weken? De online training is ook geschikt om individueel. Daarnaast is de training ook zeer geschikt voor stellen die samen willen leren en groeien om hun relatie te verbeteren of verdiepen.

    Je doet de trainingsonderdelen op momenten in de week die jou passen (theorie in het werkboek, meditaties en oefeningen via geluidsbestanden, schriftelijke reflecties over de ervaringen met de meditaties en oefeningen). Na elk blok is er een beeldbelafspraak van maximaal een uur om je ervaringen en vorderingen te bespreken. Voordeel is dat je daar waar nodig extra tijd kunt nemen en dus niet per se vast zit aan het doorlopen van het programma in 8 of 9 weken. De kosten hiervoor zijn € 750 voor een individueel traject en € 500,- per persoon voor een stel. Heb je daarin interesse, neem dan contact met me op.

Na inschrijving volgt altijd een telefonisch intake-gesprek (circa 15-20 minuten) waarin je informatie krijgt over de training (inhoud, werkvormen, huiswerk etc.) en we je achtergrond, motivatie en leerdoelen inventariseren.

Schrijf me nu in!