Re-Minding Mindfulness _ Mindful Zelfcompassie

Ben je vaak streng voor jezelf?

Ben je bang om te falen?

Vind je eigenlijk dat je niet goed genoeg bent?

Stel je vaak dingen uit die je lastig vindt?

Erger je je aan jezelf als je je slecht of depressief voelt?

Zorg je beter en eerder voor anderen dan voor jezelf?

Vind je het moeilijk om nee te zeggen?

Mindful Zelfcompassie is aandachtig en vriendelijk omgaan met onze eigen imperfectie en onze lastige emoties. Mindfulness richt zich op de ervaring in het hier en nu. Zelfcompassie richt zich op de persoon die lijden ervaart: jijzelf. Mindfulness zegt: ‘Stel je open voor je lijden, ervaar de ruimte eromheen, en het zal veranderen.’ Zelfcompassie voegt hier aan toe: ‘Wees vriendelijk naar jezelf te midden van het lijden, en het zal veranderen.’ Mindfulness vraagt: ‘Wat ervaar ik van moment tot moment?’, zelfcompassie vraagt: ‘Wat heb ik nodig?’

Ik merk nu sneller op wanneer ik streng ben voor mezelf. Ik kan dan vaker zachter naar mezelf zijn op zo’n moment en accepteren dat ik het moeilijk heb. Dat maakt het leven een stuk lichter.

Test je zelfcompassie

Hoe vriendelijk ben jij voor jezelf? In deze korte oefening kun je dat eenvoudig nagaan. Leg pen en papier klaar. Luister vervolgens naar dit audiofragment en sluit je ogen:

Re-Minding Mindfulness - Zelfcompassie - Vriendelijkheid voor jezelf

Zelfcompassie, kan ik dat ook leren?

Iedereen kan zelfcompassie leren. Ook als je in je jeugd weinig genegenheid hebt ervaren. Of als je het nu moeilijk of ‘zwak’ vindt om aardig voor jezelf te zijn. Zelfcompassie is eigenlijk een moedige mentale houding. Je gaat op een wijze manier om met wat niet goed voor je is. Zoals met de pijn die je jezelf – al is het onbewust – aandoet door zelfkritiek, isolatie en piekeren. Of door vermijdingsstrategieën als te veel of ongezond eten en drinken, te weinig bewegen, te veel gamen of andere manieren waarop je iets juist te veel of te weinig doet, terwijl je wel beter weet.

Zelfcompassie biedt emotionele veerkracht, door jezelf je tekortkomingen te laten toestaan. Zodat je jezelf kunt vergeven dat je zo menselijk bent, en net als iedereen imperfect en blootgesteld aan tegenslagen en lijden. En zodat je jezelf en anderen met zorgzaamheid en respect kunt behandelen.

Mindful Self-Compassion (MSC)

De Mindful Self-Compassion (MSC)-training is een zachte en steunende zoektocht naar het vriendelijke en zorgzame in jezelf. Want dat zit van nature al in je, je kunt het weer wakker kussen! Compassie verzacht en steunt je en zorgt dat je jezelf open kunt stellen voor moeilijke emoties die je onbewust vasthoudt. Vaak al vele jaren. Daarom zou het kunnen dat tijdens de training moeilijke emoties aan de oppervlakte komen, juist wanneer je jezelf ontwikkelt en groeit in je vermogen om ze tegemoet te treden en te helen. De trainers creëren tijdens de training een veilige, ondersteunende omgeving. Die gaat uit van vertrouwelijkheid, het nemen van individuele verantwoordelijkheid en het gezamenlijk commitment van trainers en groep om compassie voor elkaar en voor jezelf te ontwikkelen.

Re-Minding Mindfulness - Zelfcompassie - Omarm je imperfectie

Ik zorg nu veel beter voor mezelf. Ik rust wanneer het nodig is, zorg goed voor mijn lichaam én voor mijn mentale welzijn.

Zelfcompassie: bewezen effectief

De training werd ontwikkeld door Kirstin Neff en Christopher Germer vanuit het Center for Mindful Self-Compassion. Onderzoek naar de effectiviteit toont aan dat training emotioneel welzijn bevordert, angst en depressie vermindert en goede, gezonde gewoontes en relaties helpt ondersteunen.

Programma

Ik had nooit gedacht dat vriendelijker voor mezelf zijn als iets niet lukt, of als ik iets niet durf, me juist de moed geeft om door te zetten. Ik doe en durf nu veel meer!

Je doorloopt het wetenschappelijk onderbouwde Mindful Zelfcompassie programma in 9 dagdelen van 3 uur gedurende 8 weken onder leiding van twee trainers, Harriët Messing (Trainer MSC) en Carolien Wentink (Psycholoog NIP). Programmaonderdelen zijn onder andere: ervaringsoefeningen, korte blokjes uitleg en achtergrondinformatie, meditatie, besprekingen in kleine groepjes en plenaire besprekingen. Je oefent thuis met wat je hebt geleerd.

Re-Minding Mindfulness - Zelfcompassie - Zelfzorg

Zelfcompassie: dit leer je

  • Mindfulness- en zelfcompassie-oefeningen in het dagelijks leven toepassen.
  • Jezelf meer ondersteunend en minder zelfkritisch motiveren.
  • Moeilijke emoties met meer acceptatie en vriendelijkheid benaderen.
  • Gevoelens van mislukken en ontoereikendheid kunnen erkennen en er vriendelijk mee omgaan.
  • Moeilijke relaties (oude en nieuwe) kunnen transformeren en herwaarderen.
  • Meer genieten, meer dankbaarheid.
  • Je zelfwaardering cultiveren.

Voor wie

Het Mindful zelfcompassie programma is bedoeld voor iedereen die zijn eigen beste vriend(in) wil worden en ook anderen met meer compassie tegemoet wil treden. Meditatie-ervaring is geen voorwaarde voor deelname. Iedereen is welkom.

Data, locatie en kosten

Data (de datum van de stiltemiddag kan nog wijzigen) van de volgende mindful zelfcompassie trainingen:
Van 13.00 – 16.00 uur op donderdagmiddag

  • 4, 11, 18, 25 juni, 2, 9, 16, 23 juli en zaterdag 11 juli (stiltemiddag) 2020
  • 3, 10, 17, 24 september, 1, 8, 15, 22 oktober en zaterdag 10 oktober (stiltemiddag) 2020

De training wordt gegeven in Studio Loevenhout in Utrecht.

Als bijeenkomsten in verband met COVID-19 nog steeds verboden zijn, wordt de training online gegeven. Je kunt dan meedoen vanaf een rustige plek thuis. Je kunt dan meedoen vanaf een rustige plek thuis, waar je niet gestoord kan worden. Wat je dan nodig hebt is een PC (voorkeur), tablet of smartphone met internetverbinding, een stoel waar je prettig in zit en eventueel een bed of een matje voor oefeningen die we liggend doen.

De kosten bedragen € 550,- voor particulieren en ZZP’ers en € 750,- als je werkgever de training betaalt. Dit is inclusief hand-outs, werkboek en geluidsopnamen van de oefeningen waarmee je thuis kunt blijven oefenen.

De training kan eventueel ook gevolgd worden als een terugvalpreventietraject GGZ binnen je ziektekostenverzekering. Dan kost de training € 275,- en betaald de verzekering de rest. Neem voor meer informatie daarover contact op met Carolien.
Als de kosten van de training een probleem voor je zijn, hoeft dat geen belemmering te zijn voor deelname. Geef het aan in het inschrijfformulier bij ‘Opmerkingen’. We zoeken dan graag samen met je naar een oplossing.

Schrijf me nu in!