Je beste vriend - Re-Minding MIndfulness Training + Coaching Utrecht

Zelfcompassie: word je eigen beste vriend

Hoe goed is het gesteld met jouw zelfcompassie als je het moeilijk hebt? Ben je dan je eigen beste vriend of juist je grootste vijand? Door je eigen imperfectie en moeilijke emoties met vriendelijkheid te ontmoeten kun je beter omgaan met de tegenslagen van het leven. Iedereen kan zelfcompassie leren.

Vind je jezelf eigenlijk, diep in je hart, niet goed genoeg? Heb je last van piekeren? Geef je jezelf wel eens op de kop als je faalt en mag je geen fouten maken (perfectionisme)? Of als je boos, teleurgesteld, angstig, depressief of verdrietig bent, wil en mag je dat dan niet voelen van jezelf of schaam je je ervoor? Stop, eet of drink je die lastige emoties liever weg? Zorg je eerst voor anderen en dan pas voor jezelf? Vind je het moeilijk om nee te zeggen? Heb je last van uitstelgedrag? Dab is zelcompassietraining wellicht iets voor jou.

Niemand is perfect. We zijn allemaal mens en we maken allemaal grote en kleine fouten (en leren ervan!), voelen ons allemaal wel eens rot en maken allemaal minder leuke dingen mee. Wat we tegen onszelf zeggen en met onszelf en die lastige emoties omgaan op dergelijke momenten is wat het verschil maakt.

Hoe ga jij om met een goede vriend?

Luister naar deze korte oefening. Houd eventueel pen en papier bij de hand en sluit je ogen.

Heb je hem gedaan? En hoe ging dat voor jou? Was je aardiger voor jezelf dan voor een vriend(in)? Of even aardig? Of was je onaardiger tegen jezelf dan tegen je vriend(in)? In dat laatste geval kun je wel een beetje meer zelfcompassie gebruiken.

Wat is zelfcompassie?

Volgens onderzoekers en auteurs Kirstin Neff en Christopher Germer zijn de elementen van zelfcompassie:

  1. Mindfulness: het simpelweg oordeelvrij en mild opmerken van wat er op dit moment is aan gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen.
  2. Common Humanity: je er bewust van zijn dat je niet de enige bent die zich zo voelt, dat er miljoenen anderen zijn die het moeilijk hebben, net zoals jij. Je bent dus niet alleen. Het hoort gewoon bij het mens-zijn.
  3. Vriendelijkheid: aardig zijn voor jezelf als je het moeilijk hebt en jezelf troosten en geven wat je op dat moment nodig hebt. Een aai, een diepe zucht, een lekker warm bad, een arm om je heen van een partner of vriend(in), een dagje thuisblijven van je werk of wat er ook maar nodig is.

Wat zijn de voordelen van zelfcompassie?

Onderzoek toont aan dat als je zelfcompassie beoefent:

  • Je lekkerder in je vel zit en minder last hebt van angst en depressie.
  • Je veerkrachtiger bent, dus beter kunt omgaan met tegenslagen.
  • Je minder angst voor fouten en afwijzing hebt.
  • Je minder stress hebt, en dan maak je vanzelf minder fouten!
  • Je beter voor jezelf kunt zorgen.
  • Je beter je grenzen kunt bewaken.
  • Je beter voor anderen kunt zorgen, zonder het ten koste te laten gaan van jezelf.
  • Je je optimistischer, gelukkiger en gezonder voelt.

Met zelfcompassie behoud je dus beter je eigen energie!

Zelfcompassie leren

Is zelfcompassie een uitdaging voor je, dan kun je overwegen een 8-weekse zelfcompassietraining (Mindful Self-Compassion – MSC) te doen. Deze training is ontwikkeld op basis van het wetenschappelijke onderzoek van Neff en Germer en bewezen effectief. Deze training kun je in Utrecht volgen op donderdagmiddagen in juni/juli of september/oktober 2020. Als we in verband met COVID-19 nog niet in groepen bij elkaar mogen komen, doen we de training online, dus dat hoeft geen belemmering te zijn om mee te doen. Lees hier meer over deze training.

Zelfcompassie: boekentips en websites

Deze boeken bevatten ook oefeningen om zelf thuis te doen. Op de website van Kirstin Neff vind je ook meditaties en oefeningen.

Kirstin Neff – ‘Zelfcompassie’ en haar website www.self-compassion.org
Christopher Germer – ‘Mindfulness en zelfcompassie’

Meer artikelen over mindfulness
Meer artikelen over mildheid en compassie
Meer oefeningen