luisteren - Re-Minding Mindfulness

Luisteren: 5 belangrijke kwaliteiten

Bij wie ga jij het liefst je hart uitstorten? Wat doet die professional, partner, collega of vriend nu eigenlijk precies dat hij jou het gevoel geeft je echt te zien en te horen? Waarschijnlijk zal je dan dingen noemen als: luistert echt naar me, accepteert me zoals ik ben, geeft goed advies of snapt wat ik vertel omdat hij hetzelfde heeft meegemaakt. Wat maakt nou precies dat iemand echt goed kan luisteren? Er zijn vijf belangrijke kwaliteiten die van een gesprekspartner een goede luisteraar maken.

Luisteren om te begrijpen

Communicatie gaat voor 80 procent over verbinding en luisteren en slechts voor 20 procent over je eigen boodschap overbrengen. Toch komt in communicatieonderwijs in allerlei beroepen luisteren nauwelijks aan bod. Dat geld vooral ook voor beroepen waar luisteren cruciaal is, zoals in de zorg. En ook in ons persoonlijke leven is het lastig om echt naar anderen te luisteren. We luisteren vaak om te reageren: om advies te geven, om ons eigen standpunt of verhaal te kunnen pluggen of om ons gelijk te halen. Ook reageren we vaak op de automatische piloot vanuit onbewuste patronen en emoties. Luisteren doen we veel minder vaak om de ander echt te begrijpen. Terwijl dat nu juist de sleutel is voor goede communicatie.

Wat maakt iemand tot een goede luisteraar?

1. Een goede luisteraar vraagt: Wat houdt je bezig?

Het is niet altijd gemakkelijk om voor jezelf duidelijk te krijgen wat er nou precies speelt, wat je echt wilt of waarom je maar niet verder komt met iets. Een goede luisteraar stelt explorerende vragen die je helpen ontdekken waar blokkades zitten, wat echt de kern en de oorzaak van je probleem of van je zorgen is. Vragen die hij stelt zijn bijvoorbeeld: “Kun je daar meer over vertellen’?, ‘Is er nog meer..?’, ‘Hoe bedoel je dat precies?’, ‘En hoe zit/zat dat dan?’ of ‘Hoe was dat voor je?’

2. Een goede luisteraar kijkt verder dan je actuele verhaal

Het is altijd lastig om te achterhalen waar je gevoelens werkelijk vandaan komen. Het is gemakkelijk om te zeggen dat iets geweldig is of irritant. Een goede luisteraar helpt je te verhelderen waarom. Hij helpt je door middel van open en explorerende vragen verbindingen te leggen met je persoonlijke geschiedenis en eventuele patronen.

3. Een goede luisteraar weet dat we allemaal wel een beetje gek zijn

Een goede luisteraar erkent zijn eigen menselijkheid en kwetsbaarheid. Hij nodigt je uit om je kwetsbaarheid te tonen. Met vaardigheid en compassie moedigt hij je non-verbaal en met hummende geluiden aan je verhaal te vertellen, zonder op je verhaal in te breken. Hij oordeelt of veroordeelt niet. Hij wordt niet ongeduldig als je bij herhaling over hetzelfde praat. Want hij heeft geen vooropgezette agenda, geen tijdsdruk. Jouw verhaal en jouw proces is wat hem interesseert, niet dat je zo snel mogelijk tot een oplossing of uitkomst komt.

4. Een goede luisteraar kent het onderscheidt tussen verschil van mening en kritiek

Een goede luisteraar is bereid een veilige bedding te creëren voor jouw verhaal en laat je jezelf zijn. Je hoeft niet bang te zijn hem te verliezen als je verschillende meningen hebt. Hij maakt duidelijk dat de relatie niet afhangt van een onhaalbare graad van perfectie. Hij geeft geen advies.

5. Een goede luisteraar is volledige aanwezigheid in compassievolle verbinding

Een goede luisteraar is met heel zijn aandacht bij jouw verhaal. Zonder zichzelf erin te verliezen, zonder afgeleid te raken door zijn eigen verhaal of de omgeving. De kwaliteit van zijn aandacht is wakker en alert. Er is werkelijk contact vanuit een oprechte en warme interesse en vanuit de wens dienend te willen zijn aan jouw verhaal.

Deep Listening workshop

Deep Listening is een methode om deze kwaliteiten in het luisteren te brengen. De methode wordt nu vooral in het Engels aangeboden aan zorgprofessionals. Deep Listening is echter geschikt voor iedereen die zijn luistervaardigheden wil verdiepen. Ik organiseer dit najaar (eind november/begin december) een laagdrempelige kennismakingsworkshop. De voertaal is Nederlands. Ben je geïnteresseerd, laat me dit dan weten via het contactformulier. Dan houd ik je persoonlijk op de hoogte van plaats, tijd en kosten.

Houd mij op de hoogte over de kennismakingsworkshop Deep Listening